zondag 15 april 2018

Leeslijstjes#5

Ik lees weer! Ik hou van goed en vlot geschreven literatuur, historische romans, non-fictie, zelfs sci-fi. Ik vind het leuk om bij te houden wat ik las, daarbij bespreek ik enkel die boeken die ik de moeite waard vond. Misschien heb jij er ook wat aan: lees je mee?


Voorbeeld van de mooie tekeningen in Het Achterhuis


1.Anne Frank, een beeldverhaal verwerking van Ari Folman en David Polonsky - Het Achterhuis
*****
Met uitzondering van Maus, van Art Spiegelman, toevallig ook over de Holocaust, had ik nog nooit een literair beeldverhaal gelezen. Naar deze moderne bewerking van Het Achterhuis was ik erg nieuwsgierig. Ik hoor links en rechts dat kinderen vandaag de dag steeds minder lezen. Best begrijpelijk, met al die razend interessante filmpjes, spelletjes en apps op het internet.
Net daarom vind ik nieuwe genres, zoals beeldverhalen - die literatuur toegankelijker maken voor kinderen en volwassenen - eigenlijk heel waardevol.
Zelf werd ik omver geblazen door de rijkdom die dit soort genre biedt. Zoveel nieuwe lagen en ideeën door het samengaan van beeld en woord! De tekeningen zijn prachtig, de creatieve en respectvolle manier waarop het dagboek van Anne in beeld gebracht is, vind ik vernieuwend, verrijkend en mooi.
Ik heb het Achterhuis bezocht - het was een heel intense ervaring: met drommen mensen die steile trap op, om dan in de lege kamers te belanden (de enige overlevende, Otto, wilde de kamers leeg hebben, omwille van de symboliek) en te merken dat iedereen plots heel stil wordt.
Mocht je een gevoelige ziel zijn, maak je geen zorgen: enkel het dagboek, en niet wat daarna volgde, is in beeld gebracht.
Ik ga na deze ervaring zeker Waltz with Bashir van Folman lezen, en als iemand een tip heeft voor een ander goed beeldverhaal: graag!

2.Roger Martin Du Gard - De Verdrinking
*****
Aangrijpende novelle, het dagboek van sergeant De Balcourt, die in 1888 inkwartiert in een klein Frans dorp. Hij ontmoet daar een bakkersjongen voor wie hij een diepgaande fascinatie ontwikkelt.
De titel — in het Frans het mooie woord La Noyade — maakt je van bij de aanvang duidelijk dat dit verhaal een dramatische ontknoping zal kennen. Volgens het nawoord is deze novelle omzeggens een voetnoot bij een uitgebreidere roman van Martin Du Gard, en die roman komt nu, na het lezen van
deze vertelling, zeker bij op mijn "biblijstje" ...

3.Carson McCullers - Klok Zonder Wijzers
*****
In vorige leeslijstjes kon je al te weten komen dat ik een Southern Gothic fan ben. Ik ben nog nooit in de Deep South geweest, maar ik lees er graag over. Dit boek is zijn tijd vooruit, en tegelijkertijd is het tijdloos. Eenzaamheid, omgaan met de dood, met vooroordelen, omgaan met haat en met hartstocht. Een dankjewel aan de vertaalster, om het woord hartstocht (in plaats van het veel vaker gebruikte maar lelijker klinkende passie) te herintroduceren in mijn woordenschat.

4.Maja Wolny - Zwarte Bladeren
****
Donker en poëtisch verslag van een innerlijke reis en een zoektocht naar een verdwenen kind en naar een verborgen, verzwegen verleden. Over verzoening en verlies. Een trieste en misselijkmakende oorlogsmisdaad uit het verleden gekoppeld aan voorzichtige hoop en verbinding voor de toekomst. In een beeldende stijl lees je over de bijzonder interessante manier waarop Polen en de Polen met hun oorlog hebben afgerekend — beter: nog steeds aan het afrekenen zijn. Dubbel interessant om dit boek te lezen, nu de Poolse regering erg schichtig omgaat met uitspraken omtrent de Poolse medeplichtigheid aan Auschwitz en de Holocaust. Het personage van Julia Pirotte (die historisch echt bestaan heeft, en prachtige foto's maakte), en de catharsis de ze meemaakt, vind ik het mooiste.

 

Geen opmerkingen: