zondag 31 december 2017

Mijn self-care journal

In de titel gebruikte ik het woord "self-care journal", maar eigenlijk wil ik het een "voor jezelf zorgen dagboekje" noemen.

De laatste tijd zag ik op internet wat posts over dit fenomeen verschijnen. Ik vond het een heel leuk idee, zo'n schriftje met tips om lief te zijn voor jezelf.
Wel moet ik bekennen dat ik bij een aantal van die posts bij wijze van spreken al moe werd bij de gedachte alleen, dat ik die hele waslijst aan tips zou moeten uitvoeren, enkel om lief te zijn voor mezelf.
Zo worden er vaak allerlei apps aangeraden, waar je dan je humeur op moet bijhouden, of het aantal stappen dat je hebt gezet, of het aantal uren dat je hebt geslapen...

Voor mij persoonlijk is dat allemaal te veel gedoe. Ik wil een simpel dagboekje met leuke lijstjes.

Wat staat er dan wel in mijn zelf-zorg dagboekje?
Ik laat het je hier weten!

1.lijstje: waar krijg ik energie van?
Heel leuk om over na te denken! Wat vind jij leuk? Waar geniet je van? Bij mij is dat o.a. wandelen, schrijven, zingen, hond en lief knuffelen, enzovoort. Vanuit dit lijstje kan je dan nieuwe lijstjes maken. Bijvoorbeeld: een lijstje met wandelingen die je nog graag wil doen. Of: je schreef "theedrinken" — dan kan je een lijstje maken van de theesoorten waar je het meest van geniet!

2.Tipje van Flylady
Flylady is een internetfenomeen waar ik eerder over schreef in het huishouden met plezier doen. Naast het feit dat ze je als taak oplegt om elke dag 15 minuten aan je huishouden te besteden (kan vanalles zijn, en helpt ook bij je welbevinden, denk aan n dagelijks opruimrondje...) geeft ze ook als tip dat je eigenlijk elke dag minstens een kwartier helemaal voor jezelf mag uittrekken! Het verwenkwartiertje...

3.Lijstje voor wanneer ik het gevoel heb tijd tekort te komen: hoe kan ik tijd winnen?
Ik nam in mijn schriftje ook een lijstje op met eenvoudige ideeën die ik kan toepassen om tijd te winnen voor wanneer ik vind dat het te druk wordt. Het kan gaan om zoiets simpels als: leg dingen onmiddellijk na gebruik op hun plaats, of: zet je ontbijt 's avonds al klaar. Ook: hond 1x per week kammen (scheelt veel stofzuigrondes, en het is leuk voor ons allebei :), mediteren: net wanneer je zegt: daar heb ik nu absoluut geen tijd voor: dat is een signaal dat je dat rustmomentje net nu het hardst nodig hebt.

4.lijstje met meditaties en met meditatie technieken
Dankzij Jelle Hermus van SoChicken heb ik the honest guys en Michael Sealy leren kennen. Gratis rustgevende meditaties, die heerlijk ontspannend werken eens je aan de diepe stem gewend raakt!
Vroeger betaalde ik voor de headspace app. Ik vind hem nog steeds heel goed en heb er heel veel door geleerd, maar ik hou niet zo van de link tussen Headspace en Vliegtuigmaatschappijen, noch van hun link met Nike (dat niet bepaald eerlijk met mensen in armere landen omgaat, en heel wat vervuiling veroorzaakt, lees de veganist in de kledingwinkel of kijk naar de werkelijk onwaarschijnlijk goede docu the true cost). Dus mijn schriftje bevat de essentie van de belangrijkste meditatielessen die ik met headspace geleerd heb.

5.Energiegevende visualisatieoefening
Deze oefening heb ik uit het geweldige boek women's bodies, women's wisdom, van Christiane Northrup (zie leeslijstjes).
Je zorgt ervoor dat je ergens ongestoord op je gemak zit. Je stelt je het volgende voor: als alles snel en makkelijk mogelijk zou zijn (geld, tijd en imago zijn absoluut geen probleem, er zijn geen beperkingen), hoe zou je leven er dan uit zien? Je mag je fantastie volledig loslaten en eens goed verzinnen hoe je leven er uit zou zien als al je dromen werkelijkheid konden worden.
Fijn. Nu ga je je inbeelden, dat je een jaar verder bent. Al je dromen zijn werkelijkheid geworden! En
je toekomstige zelf van één jaar later vertelt jou nu met veel enthousiasme en plezier hoe het afgelopen jaar is verlopen.
Als het goed is krijg je van die oefening bruisende energie en een geluksgevoel.
De laatste stap is, dat je je nu verbeeldt dat je - ook vandaag - je toekomstige zelf al bent.
Herhaal deze oefening elk seizoen — zet het in je agenda!

6.Successenlijst
Ook een idee uit het boek van Northrup: maak een lijst van alle successen en goede verwezenlijkingen die je de afgelopen zes maanden bereikt hebt. Eens je er aan begint, zal je versteld staan van wat er allemaal gebeurd is. Het geeft energie om dat op papier te zien staan! Ook een oefening om te herhalen, en in je agenda te boeken!

7.Groeilijst
Een tip uit het boek "ontwerp je leven" van Burnett en Evans: het kan ook heel leerzaam en positief zijn om een lijst van je mislukkingen te maken. Niet om er vervolgens down van te worden, maar wel om er een etiket op te plakken (bv: mislukking owv pech, owv een zwakheid, ...) en daarna te bedenken hoe je de mislukking kan herformuleren tot een kans om te groeien, om te ontdekken welke levensles je erdoor geleerd hebt.

8.Lijstje met ideeën voor dichtbij vakantietjes en uitstapjes, weekendjes of "doordeweekjes" weg
Leuke wandelingen in de natuur dichtbij, of toffe airbnb's net over de grens...

9.De Drie R'en
Dit is blijkbaar een gouwe ouwe, een lijstje dat al heel lang meegaat. De drie R'en staan voor Rust, Reinheid en Regelmaat. Aan jou om te bedenken waar dat bij jou voor staat. Wat betekent rust voor jou en hoe kan je die vinden? Onder Reinheid kan je bv niet alleen eens lekker uitgebreid douchen verstaan, maar ook dat je heel puur eet en/of geen drugs/alcohol tot je neemt.

Hebben jullie gelijkaardige schriftjes of lijstjes? Wat zet je erin? Heb je nog tips?

Geen opmerkingen: