donderdag 28 september 2017

Leeslijstjes#1

Ik lees weer! 
Ik heb altijd graag gelezen, maar soms maak ik er minder tijd voor. Ik heb Germaanse filologie gestudeerd - ik lees het liefst literatuur, historische romans, af en toe sci-fi, ... Alles wat goed geschreven is en een vlot verhaal vertelt. Ik lees ook graag non-fictie. 
Ik vind het leuk om hier af en toe bij te houden wat ik gelezen heb — ik bespreek enkel de boeken die ik goed vond — en misschien heb jij er ook wat aan?



*****
Dit boek deed me echt paf staan. Ik wist waarachtig niet dat er zoveel drugs te pas kwamen bij de Tweede Wereld Oorlog. Razend interessant en vlot geschreven, ik leerde echt heel wat onwaarschijnlijk bizarre feiten bij. Bleef het meest nazinderen: hoe er in de jaren 30 in Duitsland reclamecampagnes gericht op huisvrouwen gelanceerd werden voor pralines gevuld met... amfetamines!
"Je kan er langer het huishouden mee doen, en... Je valt er van af!"
Meest trieste feit in dit boek is het afschuwelijke verhaal van het gedwongen schoenen-test parcours in één van de concentratiekampen. Meer zal ik hierover niet vertellen, je moet het gewoon lezen!

*****
Het lijkt nu misschien of ik alleen maar boeken over WO II lees, maar dat is echt niet zo. Hoedanook,  als geschiedenis je interesseert, dan is dit verhaal een must. Huiver en gruwel bij het werkelijk gebeurde verhaal van de mannen die de opdracht kregen om Reinhard Heydrich te vermoorden.
Heydrich stond bekend als de slachter van Praag. Binet weet je te doen begrijpen en voelen wat voor een onmens deze nazi was, en waarom het zo belangrijk is dat hij gestopt werd.
Ik vond de hele context fantastisch opgebouwd, ik leerde veel bij. Het eigenlijke verhaal van de moordopdracht is zo onwaarschijnlijk afschuwelijk dat ik het boek niet kon wegleggen. Je kunt je niet voorstellen dat dit ooit echt gebeurd is. Net daarom kon ik er ook niet bij dat deze geschiedenis niet bekender is dan ze is — tevoren wist ik eigenlijk niet waar Heydrich voor stond, of waarom er ooit een "Operation Reinhard" is gehouden, na zijn dood, en wat voor een verschrikkelijke gevolgen die had.
Binet is me soms een tikje te zelfverzekerd en eigenwijs, maar ik hou ervan hoe hij zijn bewondering voor Gabcik en Kubis — de onbaatzuchtige mannen die de opdracht uitvoerden — niet wegsteekt, en ook van hoe hij zijn twijfels over de historische waarheid en hoe je die in fictie mag of kan weergeven verwoordt. Er bestaat eveneens een uitstekende film over de heldhaftige daad van Gabcik en Kubis: Anthropoid.

*****
Ik ben een totale Southern Gothic fan: romans die zich afspelen in the American Deep South dus, vaak met een magisch realistisch kantje, en dikwijls met veel beschrijvingen van verval. 
In deze novelle weet McCullers zo'n mooie sfeer van weemoed en nostalgie op te roepen dat haar zinnen nog lang blijven nazinderen. Een verhaal over liefde en eenzaamheid.

*****
Lees dit boek vooral voor de sfeer die het oproept, en de beelden. Prachtig oog voor detail. Alle personages zijn eenzaam en zoekende, en allemaal kijken ze op naar de doofstomme meneer John Singer alsof hij een godheid is bij wie ze terecht kunnen met al hun besognes. 

****
Minder mooi dan haar onwaarschijnlijk prachtige debuut, maar toch heel erg de moeite waard. Voor de heerlijke beschrijvingen waarmee ze India oproept, voor de rake kentekeningen van de personages, voor de fantastische vergelijkingen.
Het verhaal, enerzijds over de lotgevallen van een hijra (eunuch) in Delhi, anderzijds over de gewapende strijd in Kashmir, is hier en daar wat rommelig samengesteld. Ik kreeg af en toe het gevoel dat Roy de vele urgente problemen die India "rijk" is allemaal in één verhaal heeft willen proppen. Anderzijds weet ze die problemen wel treffend te beschrijven. 
Sommige passages zijn echt Roy-esque, zoals die waarin de hijras naar een winkelcentrum trekken...

*****
Genoten van dit mooie boek. Hens trekt door Europa op zoek naar kleine initiatieven die een ander soort economie en samenleving beogen. Want waarom zou de Revolutie groots en immens moeten zijn? Misschien begint het verzet wel bij één persoon, één klein groepje, en breidt het zich vandaar, langzaam, uit.
Ik wist eigenlijk niet dat het al zo erg gesteld was in andere Europese landen. De belevenissen van Hens openen de ogen.
De kleine daden van verzet die ze bespreekt geven hoop. Er is wel een alternatief. Een alternatief waar we met zijn allen samen, inclusief al onze menselijke tekortkomingen en al onze mooie kanten aan kunnen bouwen.

Las jij één of meerdere van deze boeken? Wat vond je ervan?

Geen opmerkingen: