zondag 18 september 2016

Recept: DIY Vegan Dog Chew!

Wij voeden ons hondje grotendeels vegan op. Waarom we dat doen, lees je hier, en wat onze ervaringen zijn (ook met tips en een receptje voor een hondenijsje), hier.

Het is verslavend om een "treat", een hondensnoepje, aan ons huisdier te geven. Ze is er zo enorm blij mee! Je biedt het aan, ze neemt het voorzichtig vast, alsof ze het bijna niet kan geloven dat ze zo'n heerlijk snoepje krijgt, en dan sluip-loopt ze er supertrots mee weg, om het al smikkelend op te gaan eten op een behaaglijk plekje. Een plezier om te zien!
Er bestaan veel soorten plantaardige hondensnoepjes en snacks. Wij vinden Whimzees heel leuk, en de hond is dol op deze speelgoed-snoepjes. Vooral met de egelvormige whimzees kan ze dagenlang spelen vooraleer ze het opeet! Ook V-dog viel hier heel erg in de smaak.
Maar al die gekochte snacks hebben wel twee nadelen: 1)ze zijn duur, en 2)ze komen meestal met een plastic verpakking.

Wij proberen ons plastic afval te verminderen, en dat is de reden dat ik al langer naar een DIY vegan hondensnack recept zocht. Dat is nu gelukt!



Ik maakte de hondensnack in een droogoven. Ik vermoed dat het ook wel zal lukken met een gewone oven, mits je wat experimenteert met temperatuur en tijden. Moest iemand het proberen, zou ik het heel leuk vinden als je hier je ervaringen deelt!

Ik heb goed gekeken naar de ingrediënten van commerciële vegan hondensnacks. Ik koos voor smaken die honden lekker vinden. De melasse maakt het geheel wat zoeter, zonder dat het ongezond wordt. Melasse bevat ook veel ijzer. Uiteraard koos ik voor 100 procent biologische ingrediënten!

Door het mengsel in een patisseriespuit te doen, kon ik de typische snack-achtige vormpjes bekomen, maar ik moet zeggen dat ik wel erg hard moest duwen om het mengsel door de spuit te krijgen. Ik ga alles nog wat proberen verfijnen. Het ziet er trouwens heel erg onsmakelijk uit ;)

Maar ons hondje lust het graag!


Recept: Vegan Honden Snack
Nodig:
-droogoven (of goed werkende gewone oven)
-1 c rijstbloem
-3 el tapiocabolletjes
-2 el maïszetmeel
-snufje zout
-1 tl kaneelpoeder
-2 el gistvlokken
-2 el olijfolie
-5 el lauw water
-1 volle el melasse
-kom
-eventueel: patisseriespuit met brede tuit
Hoe maak je het?
1. Meng alle droge ingrediënten in een kom.
2. Voeg de  natte ingrediënten toe en meng goed. Gebruik desnoods je handen.
3. Je kan nu van het mengsel worstjes draaien, of je kan alles door de patisseriespuit draaien.
4. Leg de hondensnacks op de droogovenplaat.
5. Laat 10 a 12 uur drogen op 51 graden celcius.

"Mag ik er nog eentje?"

5 opmerkingen:

Stoomgenerator zei

Onze hond is er ook dol op!

Krol zei

Super! Ik ben hier nog vergeten aan toe te voegen: het lukt veel beter om dit te maken als,je een krokettenmachine hebt! Of anders gewoon met de hand rollen.

Anoniem zei

Hallo, ik wil dit recept gaan proberen maar ik heb geen idee wat 1 c is bij de rijstebloem zou u mij dat kunnen uitleggen? En is deze snack iets waar de hond wel wat moeite voor moet doen om te kunnen op eten?? Bvd. Esther Bos

Anoniem zei

En kan je maiszetmeel vervangen?? Zo ja waardoor? Bvd. Esther Bos

Krol zei

Hallo Esther, 1c staat voor 1cup: 1 kop rijstebloem, dit komt overeen met ongeveer 190gram rijstebloem. Deze kauwsnack is niet even hard als de kauwsnacks uit de winkel, maar je hond kan er toch even op knabbelen! Je zou het maïszetmeel kunnen weglaten (het dient om de boel aan elkaar te doen plakken), of je kan het vervangen door arrowroot (zelfde hoeveelheid) of eventueel wat broodkruim. Veel succes!