zondag 20 maart 2016

Winkelen met een Geweten

Wie deze blog een beetje volgt, weet dat ik niet meteen het grootste shopbeest ben.

In tegendeel: ik haat winkelen, en vermijd het zoveel ik kan.

Samen met mijn vriend probeer ik in de mate van het mogelijke alles wat wij nodig hebben tweedehands, biologisch, vegan, ecologisch, lokaal, en fairtrade te kopen. Hoe wij daar in slagen ondanks ons krappe budget lees je hier.

Omdat ik eigenlijk zo goed als nooit meer "ga winkelen", ben ik dat hele winkelen wat verleerd. Ik heb het niet gemist. Wanneer ik toch eens in een typische winkel binnenkom, dan ben ik altijd overdonderd en een beetje duizelig van het teveel aan keuzes en indrukken. Door de drukte, de schreeuwerige reclames. Door de verbijsterende hoeveelheid afval die daar ten toon gespreid is (alles verpakt in plastic).

Ik mis het dus niet, dat winkelen. Ik ben zelfs blij dat ik niet (teveel) hoef deel te nemen aan het consumentengebeuren. Dat ik (wat mij betreft) interessantere hobbies en bezigheden heb dan gewoon "gaan winkelen". Ik wil hiermee helemaal niet elitair overkomen, ik bedoel gewoon dat als ik iets nodig heb, ik voor een ecologische, weloverwogen aankoop ga. Ik ga niet zomaar winkelen om te winkelen.

Maar soms... kan het gebeuren dat er onverwacht dringende aankopen moeten gebeuren. Plots gaan mijn handschoenen kapot, en het is nog winter. Of ik krijg een ontstoken pees omdat ik de aankoop van kwaliteitsvolle schoenen heb uitgesteld en altijd maar op eenvoudige rubberen laarzen rondloop.

Dus zette ik mij over mijn winkelaversie heen en stapte ik een typische keten binnen. Het was allemaal nog steeds zoals ik het mij herinnerde: druk, lawaai, afval, te veel keuze, te veel indrukken. Buiten had ik grote borden met uitroeptekens gezien: Koop bewust!
Ik dacht dat de winkel in kwestie daarmee bedoelde dat ze eco en fairtrade producten aanboden. Maar het bleek dat het enkel over de goedkope prijs van hun producten ging. Er was helemaal niets eco, bio, vegan of fairtrade te vinden - in de hele winkel!  En het was een grote winkel!
En nadat ik een paar andere winkels was binnen en buiten gelopen besefte ik steeds beter dat er waarschijnlijk in de gehele winkelstraat niets eco, bio, vegan of fairtrade werd aangeboden! Al die prachtige, sterk geprijsde kledingstukken. Zo mooi,  zo modieus.
Maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om aan ook maar iets van die spullen mijn geld te geven. Ik moest denken aan grauwe kledingfabrieken in lageloonlanden. En aan pesticiden, en landbouwgrond die woestijn is geworden. En aan dieren die mishandeld werden. Ik schreef al eerder over bewust kledij kopen in: de veganist in de kledingwinkel.

Teleurgesteld ging ik naar huis. 
 Ik heb me suf gezocht op internet naar vegan schoenen die ik mooi vond en die nog in mijn maat beschikbaar waren. Mijn vriend en ik zijn in het verleden al eens naar Amsterdam geweest voor een weekendje, met als hoofddoel eens vegan schoenen "live" te kunnen passen. Alleen daar is er, voor zover ik weet, een winkel met enkel vegan schoenen, en ruime keuze! Maar dit keer had ik snel schoenen nodig.
Uiteindelijk vond ik mijn keuze op niceshoes.ca en kon ik bestellen via bol.com

De schoenen werden snel geleverd en ik ben er blij mee.

Maar... wat een zoektocht! Is er dan echt geen mogelijkheid om makkelijk te winkelen met een geweten?

mn nieuwe schoenen!


Ik begrijp dat er bij het grote publiek nog niet genoeg vraag is naar eerlijke producten, maar misschien kunnen winkels al beginnen met een kleine afdeling, desnoods een hoekje, waar enkel eerlijke producten duidelijk gelabeld staan?

Ik las vol hoop over een eerlijk duurzaamheidslabel voor diverse producten, een initiatief van de EU, maar ik vind het werkelijk een draak van een site. (sorry EU!)

Voorlopig lijkt het erop dat ik mijn aankopen op voorhand goed moet blijven plannen, wil ik iets kopen dat op eerlijke wijze gemaakt is.

Is er dan niets dat we hieraan kunnen doen? Ik ben vast niet de enige die op zoek is naar vegan schoenen, of duurzame handschoenen.

Wat we samen kunnen doen, is ... ernaar vragen.
Stuur een mailtje naar winkels die je kent, met de vraag of ze ook een vegan aanbod hebben. Of een zoekfunctie "diervriendelijk geproduceerd" op hun site.

Ik weet nog heel goed hoe lullig ik me voelde die keer dat we een personeelsetentje hadden in een wat chiquer restaurant. Het resto bood vegetarische opties, maar ik had hen op eigen initiatief op voorhand een mailtje gestuurd met de vraag of ze voor mij ook iets volledig plantaardig konden maken, op de bewuste avond.
Heel vriendelijk willigden ze mijn verzoek in... maar... ik kreeg een totaal ander gerecht dan de twee andere vegetariërs in het gezelschap. Aangezien de andere vleesetende collega's eenzelfde maaltijd geserveerd kregen, kreeg ik heel wat rare blikken en vragen. Waarom heb jij nog een andere schotel?
Ik was blij dat ik vegan had kunnen eten, maar niet blij met alle extra aandacht die het restaurant op mij gevestigd had. Ik nam me voor om die moeite niet meer te doen.
Tot... ik later hoorde dat het bewuste restaurant ondertussen wel drie volledig plantaardige schotels aanbiedt! Dat kwam niet alleen door mij, uiteraard: er zijn nog veel meer mensen geweest met hetzelfde verzoek.

Een nee heb je, een ja kan je krijgen! Laat van je horen!

Ik stuurde mailtjes naar bekende schoenwinkelketens, zoals Torfs, en ik vroeg aan bol.com of een vegan zoekoptie mogelijk is in de toekomst. Doe je mee?

4 opmerkingen:

Greet zei

Het is inderdaad niet evident om vegan schoenen te vinden. Ik zag onlangs dat esprit een collectie vegan shoes op hun webshop aanbiedt (http://www.esprit.eu/women/shoes/trend-we-vegan). Ik denk dat ze daarmee één van de eerste grote merken zijn die dat doen, hopelijk volgen er snel meer ketens.

Krol zei

Ja, klopt! Bij het zoeken vond ik ook Rombaut shoes (Belgisch en vegan) en bottine.be - er is wel wat aanbod, maar voorlopig nog klein. Maar... Ik denk dat daar snel verandering in zal komen :)

Anoniem zei

Wat goed van je. Bijzonder dat mensen een dag kunnen shoppen, ik ben het na een winkel vaak al helemaal beu. Best onhandig, maar lang leve winkelen op internet. In Nederland zijn er wel diverse winkels met (leuke) vegan schoenen zag ik.

Krol zei

En inNoorwegen, waar jij woont? Toen ik in Zweden woonde was daar best al veel vegan cultuur (je kon bv plantaardig eten op de middelbare school, smiddags), maar in Noorwegen ben ik nooit geweest...