zondag 26 juli 2015

Update Compost wc

In een vorige tekst kon je lezen hoe je een binnenhuis en een buitenhuis compost toilet kan maken.
Ondertussen gebruiken wij onze compost wc alweer een half jaar: hoe hebben we dat ervaren?  Wat waren de voor - en de nadelen?

Voordelen:

1. Ons waterverbruik is drastisch gedaald!  Dat scheelde zowel in onze portemonnee als in onze ecologische voetafdruk.

2. We hopen volgend voorjaar mooie en bruikbare compost voor de moestuin te hebben.  Om gezonde compost te verkrijgen, zullen we de compostbakken regelmatig moeten omscheppen.

3. Het leegmaken, vernieuwen en reinigen van onze wc- emmers behoort inmiddels tot onze dagelijkse routine, het is een gewoonte geworden.

4. We zijn blij dat we recycleren: ons afval wordt compost wordt nieuw voedsel wordt opnieuw afval en daarna opnieuw compost: een eeuwige cirkel.

Nadelen:

1. Het taboe aspect van ons compost toilet vind ik vervelend.
Sinds we met ons eco-toilet gestart zijn, hebben we veel mensen over de vloer gekregen, en soms moeten die mensen naar het toilet.
Wij laten hen dan de keuze: wil je ons mooie compostweeceetje gebruiken, of kies je voor het traditionele water closet.
Sommige naaste familieleden kozen voor die laatste optie, evenals onze Taiwanese vrijwilligers, die vanwege hun beperkte Engels misschien ook de bedoeling niet begrepen...
Onlangs had ik twee oude schoolvriendinnen over de vloer.  Ik had hen al lange tijd niet meer gezien, en na een rondleiding door de tuin moest er eentje naar het toilet.
Toen kon ik het om een of andere reden echt niet opbrengen om haar over ons compost wc te vertellen.  Zie je, wij zijn namelijk al "anders" in zo ongelofelijk veel aspecten dan andere mensen.
Wij
- eten veganistisch
- werken deeltijds
- hebben geen koelkast
- geen eigen auto, en ik heb geen rijbewijs
- we kopen bijna altijd biologisch, ecologisch en fairtrade
- we nemen het vliegtuig niet (meer)
- we kweken voor een groot deel onze eigen groenten
-we hebben geen nette gazon, maar een soms erg wilde permacultuurtuin...
Enzovoort enzoverder.   Soms voel ik me een halve alien...  En dus had ik die namiddag ineens echt geen zin meer om ook nog uit te leggen aan mn vriendinnen van vroeger: oh ja, en we hebben ook nog een abnormale wc!
Ik heb haar gewoon het normale toilet laten zien en mijn mooie compostwc... die verzweeg ik.
Achteraf schaamde ik me DAAR dan weer over: wij leven zo ecologisch mogelijk, en daar zouden we ons allesbehalve over mogen schamen!
Maar het toilet, das zo n taboe onderwerp...
Dus dat vind ik n groot nadeel: dat ik me soms ongemakkelijk voel als ik doodnormale mensen het concept van ons compost toilet moet uitleggen.

2. Geur.  Ik zal eerlijk zijn: soms kan een compost wc echt stinken.  Dan bedoel ik vooral als je het buiten op de composthoop leegmaakt.  Als je het gewoon met veel zaagsel bedekt is het probleem alweer opgelost.  Onlangs hadden we een vrijwilligster in huis, die, in tegenstelling tot de taiwanezen, een compost wc heel normaal leek te vinden.  Zij maakte er wel gebruik van. En dat roken we!
Nu, in een normaal wc kan de geur van de persoon voor je ook lang blijven hangen.  Alleen word je bij een eco- wc wel iets harder geconfronteerd met het afval van een persoon die niet tot je gezin behoort!
Ik loste het op door af en toe een lucifer af te strijken.

Wat hebben we geleerd?
1. Dat het veel beter is om met meerdere emmers te werken.  Dan heb je altijd een schone, met een laag haksel gevulde emmer klaarstaan.
2. Dat het soms moeilijk is om je principes in de praktijk aan mensen, verkocht te krijgen.  Ik dacht dat ik misschien een tekst met uitleg en het waarom van... op het toilet kon hangen, als oplossing. 
Of heeft iemand nog andere ideeen?
Tot slot een linkje naar een leuke foto ter promotie van het compost-toilet!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Super interessant weeral, jullie worden misschien als aliens beschouwd, maar wel van dat soort dat maar best eens de wereld komt veroveren! En wij willen ook zo aliens worden!! Kan je nog wat meer info geven over de bevindingen van jullie compost-toilet? Zoals: Hoe gaat het met de compost? en andere bevindingen. Dank je!!

Krol zei

Dag Amaury,
Dankjewel hoor! Met onze compost gaat hte prima! Vaker omzetten resulteert in snellere en lichtere compost. In mijn stukje over de squatty potty bespreking kan je nog meer lezen over pro con van een compost wc.
Een goede hakselbron is onontbeerlijk. Idealiter heb je die op je eigen terrein, door snoeihout te verhakselen.
Onze vrienden vinden ons compost toilet tof, en verkiezen het boven het reguliere. Sommigen hebben er ook al eentje geinstalleerd, thuis. En de anderen proberen we een zo goed mogelijke uitleg te geven. Ook bepaalde festivals gebruiken nu al het compost wc concept, staat ook in het squatty potty stukje, met link!
Veel succes en vertel er zeker over als je besluit er eentje te installeren :)