zaterdag 13 december 2014

Boekbespreking: Permacultuur in je moestuin

Boekbespreking: Permacultuur in je moestuin door Christopher Stein en Julie Thompson, uitgegeven bij Jan Van Arkel

Afgelopen weken berichtte ik over de plotse lichtjes overdonderende hoeveelheid aan Nederlandstalige veganistische kookboeken, hier en hier.  Met veel plezier kan ik je nu melden dat ook permacultuur blijkbaar hip genoeg is om er een boek in het Nederlands over te laten verschijnen!!!

"Permacultuur in je moestuin" is uit het Engels vertaald, de auteur, Christopher Shein, woont in Californie, en dat lijkt me een heerlijk klimaat om permacultuur in te bedrijven.  De meeste voorbeelden over telen en oogsten in het boek zijn echter aangepast aan ons (veel koudere) klimaat: handig.



Echt veel nieuws heb ik er niet uit bijgeleerd, al is het altijd aangenaam om in een tuinboek, en zeker een permacultuurboek, te doorbladeren.

Het boek is opgedeeld in volgende hoofdstukken:

1.Waarom permacultuur (over wat het inhoudt, over ethiek, zorg voor de aarde, andere wezens, ...)
2.Basistechnieken (over polycultuur, gildes en  voedselbossen)
3.Ontwerpen met permacultuur (over een tuinplan maken, observatie, water in de tuin, en enkele voorbeelden)
4.Vruchtbare aarde (over grond en compost, en mulch)
5.Eten voor het uitkiezen (beschrijvingen van teelten en eetbare planten, bloemen, paddenstoelen, en granen)
6.De zaadjes in je tuin (over zaad winnen en bewaren, voorzaaien, ...)
7.Permacultuur in de maatschappij (over eerlijk delen en de rijkdom van tuinieren).

Wat ik bijzonder interessant vond:

Christopher teelt aardperen (een gekende woekergroente, voor ideetjes, zie zelfgemaakte aardpeerazijn), en hij snijdt regelmatig de stengels kort om ze dan als mulch te gebruiken.  Op die manier toomt hij de aardperen wat in en heeft hij tegelijkertijd makkelijke en effectieve mulch.

Ook heel interessant vond ik het stukje over granen.
Om zelfvoorzienend te zijn, zou je eigenlijk graan (of dat nu traditioneel graan is of bv quinoa maakt niet uit) moeten kunnen leren telen.  Ik schreef daar al over in zelf quinoa telen.  Graan is voor een zelfvoorziener een zeer interessant maar tegelijk zeer moeilijk gewas, omwille van de arbeidsintensiefheid, de ruimte die je ervoor nodig hebt, en de tijd.  Meer over belang van zelf graan telen (of juist over het belang van het zoeken naar alternatieven voor graan) kan je lezen in "Hoe zelfvoorzienend zijn we".
Christopher stelt voor om amaranth en quinoa te telen, als een mooie en kleurrijke achtergrond voor je tuin.  Naast amaranth en quinoa zijn ook boekweit en gierst glutenvrije granen die zelf te telen zijn.  Bij boekweit had ik echter wel meer info verlangd.  Er staat nergens bij uitgelegd hoe je dit graan best oogst (de korrels zitten nl nog ingepakt).  Ook gerst en tarwe zijn mogelijk.
Na een graanoogst zou je de stelen als mulch kunnen gebruiken.  Sein stelt wel duidelijk dat je grote hoeveelheden graan moet kunnen zaaien als je het de moeite waard wil maken, en dat je veel hulp van anderen, veel ruimte en veel tijd zal nodig hebben.
Een interessant boek, maar wat mij betreft mocht het nog iets diepgaander.  Kent iemand een boek dat over de bioteelt van eiwitrijke granen en peulvruchten (linzen, kikkererwten, ...) gaat?

5 opmerkingen:

Andrea zei

Ik ken het niet, maar ik vind een boek over Californie leuk om te lezen, maar weinig toepasbaar in ons klimaat. Wel leuk om op een site te komen met permacultuur. Ik kom hier zeker vaker terug!

Krol zei

Hoi Andrea,
Bedankt voor je reactie! De meeste voorbeelden in het boek zijn, zoals ik boven vermeld, aangepast aan ons klimaat. Groetjes!

Daphne zei

Heb het boek van de week binnen gekregen. Mijn eerste boek over permacultuur. Weet jij of er een boek of website is waarop ik wat meer schematisch kan vinden hoe je beplanting kunt combineren? Ik heb bijvoorbeeld nu knoflook in de grond staan, maar meer als een paar groene sprietjes zie je er voorlopig niet van en ik vraag me af of er een gewas of bloem is die ik hiertussen kan zaaien/zetten. :)

Krol zei

Hoi Daphne, wat leuk dat je het boek gekregen hebt! Ik heb ook look staan in de tuin, en in principe zaai ik er niets tussen, omdat de bollen ondergronds in de breedte moeten groeien. Maar in vorige jaren heefte r wel al sla tussen gestaan, en goudsbloem - die zaait zich makkelijk uit. Op de website van Velt kan je hun boek ecologisch tuinieren vinden, daar staan zeker tips in.
Ook de website de natuurlijke moestuin van frank anrijs is heel informatief, en die gaat helemaal over permacultuur.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel tuinplezier!

marcus lobenstein zei

Dit is een zeer goed boek aanrader heb er doorheen mogen bladeren en wat gelezen toppertje!