zondag 26 oktober 2014

De Zelfvoorziener en de Winter

Als je zelfvoorzienend(er) wil gaan leven, dan kies je voor een bewust en actief leven.
Zelfvoorzienend zijn betekent hard werken.  Je voorziet immers in zoveel mogelijk zaken zelf: je eten, je verwarming, je huishouden, ...
In de praktijk betekent dat een heel jaar lang: onkruid wieden, zaaien, oogsten, voedsel verwerken en inmaken, brood bakken, hout hakken, je huis poetsen, de was en de afwas doen en daarvoor zelf afwasmiddel en wasmiddel maken, je dieren verzorgen, enzovoort enzoverder.
Ik kan perfect begrijpen dat sommige mensen het dan verkiezen om te gaan werken, met de auto.  Ik begrijp dat mensen het vaak verkiezen om hun brood in een supermarkt te kopen en hun avondeten bij de Chinees, en dat ze een poetsvrouw nemen.
Maar ik wil mijn eigen baas zijn en ik wil genieten van groenten die ik zelf gezaaid heb.  Lees meer over mijn motivatie om zelfvoorzienend te zijn hier.  Onafhankelijk zijn en je eigen baas zijn betekent - dat begin ik steeds beter te begrijpen - keihard werken.
Van maart tot november zijn we in 2014 eigenlijk constant bezig geweest met onze tuin.  Altijd is er wel iets dat dringend moet gebeuren!
In maart en april wordt er volop gezaaid, geplant, verplant en gewied.
In mei, juni en juli draait de natuur om zo te zeggen door, alles knalt uit de grond, en je kan amper bijbenen.
Dacht je in augustus uit te rusten, omdat het onkruid dan -eindelijk!- minder snel groeit?  Niks daarvan: augustus, september en oktober zijn top oogstmaanden, alles is tegelijk klaar en rijp, en wil je er iets aan overhouden, dan moet je haast elke dag pluk - en oogstrondes doen, om daarna het fruit en de groentes te verwerken: te drogen, er confituur van te maken, etc.
Tegen november, als de herfst al echt haar intrede heeft gedaan, ben je bekaf.  En dan moet de tuin nog opgeruimd worden!
Gelukkig is daar dan de winter...  Vroeger haatte ik dit seizoen uit de grond van mijn hart: ik ben een koukleum, en het commerciele kerstmis (zie link) is niks voor mij.

Maar nu begin ik er anders over te denken, met dank aan John Seymour, auteur van HET cultboek voor zelfvoorzieners: Leven van het land.
Volgens John - en hij heeft honderd procent gelijk - moet je de winter niet als een vervelend, saai, donker en koud seizoen zien.  Nee, de winter is de kroon op je werk.  Het is DE tijd om te genieten van al het lekkers dat je inspanningen gedurende de andere seizoenen je hebben opgeleverd.
De winter is een tijd om te rusten: dat is ook duidelijk in de natuur te zien, waar alles in rustmodus is.  Ook de mensen mogen het ervan nemen.  Lekker suffen en lezen bij het haardvuur, met een zelfgefermenteerde thee uit eigen tuin .  Of genieten van lange wandelingen - daar is nu eindelijk tijd voor... en je krijgt het er warm van!  Bij thuiskomst kan je een heerlijke chai of chocomelk maken, gezoet met vegan melkconfituur met kruiden...Mmmh!
De winter biedt ook tijd voor mij om alle ideeen en inspiratie die ik via internet, andere blogs en boeken heb opgedaan te sorteren en uit te schrijven in mijn receptenmappen.  Tijd ook om die nieuwe recepten uit te proberen!
Ik eindig met de wijze woorden van John Seymour: "De winter is voor de zelfvoorziener dus ook een tijd om feest te vieren!"

Geen opmerkingen: