donderdag 18 september 2014

Troost eten

In de herfst is het licht anders.  Zeker als het zonnig is buiten zijn kleuren feller, en er is een constant "late namiddag" gevoel - althans bij mij toch. 
Dit mooie herfstlicht maakt mij een tikje melancholisch, omdat het me heel erg aan India doet denken.  India is mijn favoriete reisbestemming.  Hoewel er ginds ook veel lelijkheid heerst, ken ik geen andere plek waar het licht zo mooi is en de kleuren zo helder. 
Om mezelf wat te troosten en het gemis aan dat gekke land wat te temperen, kook ik voor mezelf een troostschotel.  Ik zou natuurlijk voor een heerlijke curry kunnen gaan, maar dat maakt het missen van India alleen maar erger!
Ik kies voor een zoetzure groenteschotel met wat de tuin mij op dit moment biedt.  Zoetzuur is de ideale comfortfood, wat mij betreft.  En zoet zijn de herinneringen aan India, zuur het feit dat het zo ver weg is...
Voor de saus kan ik je enkel een basisrichtlijn bieden: je moet namelijk zelf kiezen hoe zoet, of hoe zuur je het wil.  Proef even tussendoor en pas de smaken naar behoefte aan!



Recept: Zoetzure Troostschotel 
Nodig: 
(ik gebruikte volgende groenten, maar je kan uiteraard alles aanpassen aan wat jij lekker vindt)
-een ui, medium gesneden
-enkele blaren boerenkool, in stukjes gesneden
-een verse maiskolf, met de korrels eraf geritst
-een kleine courgette, in stukjes gesneden
-een stukje pompoen, in stukjes
-een goeie handvol boterboontjes, in stukjes gesneden
-2 cm gember, geschild en gesnipperd
-2 tenen look, geperst
-1 el witte azijn (vb wijn of witte balsamico)
-2 el agavesiroop
-2 el tamari
-1 blik tomaten
-100 ml water
-optioneel: maismeel om de saus in te dikken
-wok en spatel
-2 el zonnebloemolie
Hoe maak je het?
1.Schil en snij alles.
2.Verhit de olie in de wok.
3.Kieper alle groenten behalve look, gember en tomaten in de wok.
4.Roerbak op medium tot hoog vuur tot de ui wat glazig begint te worden.
5.Voeg gember en look toe en wok nog even.
6.Blus met azijn, tamari en agave.  Proef even tussendoor en pas naar smaak zuur zoet en zout aan. 
7.Voeg het blik tomaat en het water toe.
8.Laat stoven op zacht vuur tot alles gaar is en je saus de gewenste dikte heeft. 
9.Dik de saus eventueel in met een eetlepel maismeel, opgelost in een weinig water.
10.Laat het troosten beginnen!  Ook ideaal om bij wijze van extra troost 's avonds koud uit de wok te eten!

Ik serveerde mijn comfortfood wel op een typisch Indisch bord (in de drie bovenste vakjes horen nog bijgerechtjes of dessertjes te liggen, ik ga voor saunf als nagerecht, zie hiervoor "creatief met venkelzaad")



Geen opmerkingen: