woensdag 3 september 2014

Recept: Gepekelde Netels

Netels...  de "groente" en het onkruid dat altijd voorradig is in mijn moestuin, de beste van de klas -  het plantje dat altijd groeit!

Toegegeven, netels kunnen soms lastig zijn.  Ik gebruik ze vooral om te mulchen.  Daartoe snij ik ze af in plaats van ze uit te trekken.  Dat is best wel veel werk, maar netels bieden een hele goeie mulch, aangezien ze veel voeding geven, en op deze manier kan je wel drie tot vier keer "mulch oogsten".
In  het voorjaar maak ik ook netelsoep, en draai ik netels door de puree, en wok ik hen als spinazie, met kurkuma en gember.  Ik heb ook al netelrisotto gemaakt en elk voorjaar opnieuw ga ik op zoek naar nieuwe culinaire mogelijkheden met de netel.
Want netels zijn supergezond!  Wist je trouwens dat gedroogde netel meer eiwit bevat dan steak?  Netels zijn een inheems, lokaal en gratis superfood, dat zo maar in je tuin groeit!
Als zelfvoorziener weet je daar uiteraard proftijt van te trekken.
Dit voorjaar wilde ik iets anders proberen met de neteltjes.  Sinds ik "Wild Fermentation" van Sandor Katz heb gelezen, ben ik dol op fermenteren en pekelen.

Ik probeerde onderstaand recept uit, en... wow!  Ik was er van weggeblazen!  Een heeeerlijk tafelzuur, sterk en diep en vol van smaak!
Ik vermoed dat niet iedereen weg is van die sterke smaak.  Ik ben bijvoorbeeld ook dol op water met appelazijn in als smaak, en niet enkel omdat dat drankje tegen maagzuur helpt (meer info: reddingsmiddel tegen reflux!) 
Misschien wil je dus om een eerste keer te proberen een kleiner potje vullen!  Bevalt het je, dan is daar altijd het volgende voorjaar om naar uit te kijken.  Of doe zoals ik en snij je netels als mulch af, dan komen ze vers en groen en jong tot vier keer terug om in het najaar nog eens een inmaakronde te doen!

Gepekeld netelblad:



Recept: Gepekelde Netels
Nodig:
-netels naar believen, neem jonge topjes en blaadjes.  Oogst de volledige stengel, en pluk achteraf het blad, dat werkt makkelijker.
-handschoenen om te plukken :)
-een glazen pot met deksel
-een vergiet
-eventueel: een slazwierder
-appelazijn
-olijfolie
-een diep bord of diepe kom
Hoe maak je het?
1.Doe je handschoenen aan en pluk naar behoefte de topjes en jonge blaadjes.
2.Pluk de  bladeren van de stengels.
3.Was de netels, laat ze uitlekken in een vergiet of droogzwier ze in een slazwierder.
4.Vul de glazen pot met netelblad.  Duw niet te fel aan.
5.Vul de pot voor de helft met appelazijn.
6.Voeg dan olijfolie toe tot aan de rand.
7.Sluit de pot en schud even.
8.Zet de pot in een diep bord.  Om een of andere reden stroomt de olie de eerste dagen altijd de pot uit.  Het bord dient om dat op te vangen.
9.Zet twee weken tot twee maanden op een zonnige vensterbank.
10.MMMMM!!!

Vers in de pot gedaan:


Geen opmerkingen: