zondag 1 juni 2014

Zelf een kruidenspiraal maken

Het eerste wat ik in mijn nieuwe tuin deed, was een kruidenspiraal aanleggen.  De vorige bewoners van ons huis hadden een gigantische hoop klinkers achtergelaten, waarvan ik vermoed dat ze er de oprit mee wilden betegelen.
Ik heb van die klinkers heel dankbaar gebruik gemaakt om de kruidenspiraal mee te maken.
Een foto van deze kruidencirkel in mei:

Zicht op de los gestapelde stenen:

In deze spiraal staan: oregano, salie, citroenmelisse, kleine pimpernel, tripmadam, anijshyssop, dragon, moederkruid, robertskruid, tijm, citroenkruid, alsem en munt.

Onlangs stond er een aankondigingsbordje in de straat vlakbij van een buur die zijn oude bakstenen wegdeed.  Die bakstenen ben ik met een trekkar gaan halen - daar was ik als de kippen bij!  Onze eerste kruidenspiraal doet het namelijk zo goed, en is zo mooi, dat ik deze kans op gratis stenen met beide handen aangreep om een tweede kruidenspiraal mee te bouwen.
Hier een foto van deze tweede spiraal, ook in mei (je moet al goed kijken wil je de bakstenen nog zien):

De kruiden die ik hier geplant heb (al kan je ze niet zien) zijn malrove, wijnruit, roomse kervel, allerlei soorten tijm, bieslook en muntsoorten. 
Het was niet de bedoeling dat al die phacelia (een bijenplant) er zou staan, maar blijkbaar heb ik de spiraal met grond gevuld van een plek waar heel wat phaceliazaad lag.
Het is de bedoeling dat er kruiden (en niet alleen phacelia) in de spiraal zullen groeien, maar ik vind dat paarse bloemetje zo mooi, zo lekker ruiken en er komen ZO veel hommeltjes en bijtjes op af dat ik het zonde zou vinden om ze uit te trekken.  Phacelia is eenjarig, en volgend jaar zullen de kruiden dus meer plaats krijgen!

Hoe begin je aan een kruidenspiraal?
Nodig: 
1.Bouwmateriaal.  Gebruik wat voorhanden is: bakstenen, klinkers, dakpannen, ...
2.Werkhandschoenen (als je je handen geen pijn wil doen)
3.Kruiwagen
4.Puin of andere stenen waarmee je de diepere delen kan opvullen.
5.Grond om mee op te vullen
6.Compost
7.Kruiden
Hoe maak je het?
1.Bepaal de plaats waar de spiraal moet komen.  Een goede plaats is niet al te ver van je keuken, ligt zonnig, en is ruim genoeg.
2.Maak de gekozen plek glad.
3.Ik tekende geen plan uit, maar begon gewoon stenen te leggen, in de vorm van een slakkenhuis.  Regelmatig even stoppen en kijken of de vorm nog rond genoeg naar je zin is, en desnoods aanpassen.
4.Je begint laag en eindigt hoog.  Zorg ervoor dat de stenen muurtjes die je stapelt niet kunnen omvallen.  Stapel tapsgewijs en zorg voor voldoende steunpunten en stutpunten met extra stenen tussenin.
5.Is de vorm helemaal af, dan kan je beginnen vullen met grond.  De diepste delen kan je met steenafaval en extra stenen voor steun opvullen.  De bovenste laag bestaat uit compost.
6.Kruiden planten, en klaar!

Voordelen van een kruidenspiraal:
1.Alle eetbare smaakmakers op één plek samen: handig!
2.Doordat je in hoogtes en laagtes werkt bespaar je plaats.
3.Ook omwille van de hoogtes en laagtes, schaduw en zonkanten kan je de voorzien in de behoeftes van de kruiden: rozemarijn en tijm op een zonnige, hoge plek, munt in de schaduw, etc.
4.Door alle holtes, spleetjes en kieren die je met de stenen creëert, biedt je heel wat dieren een schuilplaats.  In onze kruidenspiraal huisden reeds wespen (niet zo fijn, misschien, maar het aantal steken bleef gelukkig beperkt tot 2), talloze insecten, de vogeltjes zie ik regelmatig erin en eronder duiken, en eens hoorde ik een muisje herfstbladeren verslepen tussen twee stenen in.  En af en toe kruipt er een kip of loopeend in als ze een nest willen maken!


5.Een kruidenspiraal is een lust voor het oog...

Geen opmerkingen: