donderdag 16 januari 2014

Vegan Broodbeleg van de maand: Chocolade Hummus en Zoete Farinata!

Ik dacht dat ik een origineel idee had voor een broodbelegje... tot ik het eens opzocht in het Engels.  Blijkt dat chocolade hummus of dessert hummus in Amerika doodnormaal is! 
In ieder geval een interessant recept om eens te proberen.  Een zoet beleg dat toch boordevol eiwitten zit!  Je zou het misschien niet verwachten, maar de kikkererwten zorgen in dit beleg voor een nootjesachtige smaak en structuur.
Na wat opzoekingswerk ging ik aan de slag met het recept van bittersweet vegan, dat ik enigszins aanpaste.  Extra zout heb je volgens mij echt niet nodig, en koffie lust ik niet.  Olijfolie gaat in mijn ervaring niet goed samen met chocolade (zie mijn stukje over zelf chocolade maken)! 

Recept: Chocolade Hummus
Nodig
-1 bokaal biologische kikkererwten
-1 el zonnebloempitboter.  Je kan ook pindakaas nemen, of hazelnoot, cashew, ... boter
-3 el ontgeurde zonnebloemolie (je zou ook gesmolten kokosvet kunnen nemen)
-50 g cacaopoeder, liefst biologisch en fairtrade
-100 ml agave siroop (of neem rietsuiker)
-0.5 tl vanillepoeder of naar smaak
-2-4 el water of plantaardige melk.  Ik nam vier eetlepels kokosmelk.
-keukenmachientje of cilinderpot en mixer
-potjes met deksel
Hoe maak je het?
1.Kap alles gewoon bij mekaar en mix!
2.Giet over in potjes.
3.Dit blijft niet zo lang houdbaar.  Voordeel is wel dat je het snel kan klaarmaken, en dat het waarschijnlijk ook snel op is.

Mijn oorspronkelijke idee was om een zoet beleg met kikkererwtenmeel te maken.  Ik probeerde dit ook uit, maar ajakkes: het was echt niet lekker!  Nogal logisch, want eigenlijk is die kikkererwtenbloem rauw.  In ieder geval zat ik met een loperige substantie die ik niet graag wilde weggooien.  Plots ging er een lampje branden: bij een vriendin had ik farinata geproefd, een glutenvrij plat brood van kikkererwtenbloem.  Normaalgezien maak je het met rozemarijn en zout - maar... wat als je een zoete farinata zou maken???  Alweer dacht ik: ik heb een uniek idee!  Om even later, bij opzoekingen in het Engels op het internet, te moeten beseffen dat honderden anderen me al voorgeweest zijn!  Het net wemelt van de sweet farinata recepten.  Mijn versietje gaat als volgt:

 Zoete Chocolade Farinata
Nodig:
-50 g kikkererwtenmeel
-20 g cacaopoeder
-1/2 blikje kokosmelk
-3 el ontgeurde zonnebloemolie
-100 ml agavesiroop
-1 el tahin (of andere notenboter)
-cilinderpot en mixer of keukenmachine
-bakplaat
-olie om in te vetten
Hoe maak je het?
1.Meng alle ingrediënten en mix ze.
2.Vet een bakplaat in.
3.Giet het beslag er in uit.
4.Verwarm de oven op 180 graden.
5.Bak 25 minuten.
6.Haal uit de oven en snijd in stukken. 

PS misschien ben je ook wel geïnteresseerd in mijn boekbespreking van het boek "Peulvruchten" van Jenny Chandler!

Geen opmerkingen: