woensdag 30 januari 2013

Boekbespreking: Het Slimme Budgetboek

Wie zelfvoorzienend(er) wil gaan leven, doet er goed aan om het eigen consumptiepatroon eens op de korrel te nemen.  Daarbij kan een budgetboek met tips helpen: het biedt je o. a. handige hulpmiddelen om te zien waar je je geld aan opdoet.

Voor doorwinterde zuinigaards zal "Het slimme budgetboek" van Sara Van Wesenbeeck  misschien niet meteen enorm veel nieuwe tips opleveren - de raadgevingen zijn meestal eenvoudig en to the point, en ze gaan nooit erg ver, althans niet in vergelijking met de boeken van bv Hanneke Van Veen en Rob van Eeden, de legendarische oprichters van de Vrekkenkrant, of Marieke Henselmans.
Om een voorbeeld te noemen: de auteur stelt dat je heel wat geld kan verdienen door zelf je lunch mee te nemen naar het werk, in plaats van telkens een broodje te kopen.  Ik doe dat al.  We bakken daarbovenop ook ons brood zelf, en veel van het beleg komt uit onze eigen keuken.  Bovendien wordt dat beleg niet in een koelkast bewaard (die hebben we niet): allemaal extra besparingsmogelijkheden, die nauwelijks aan bod komen.
De raadgevingen en tips die wel aan bod komen worden echter met zoveel positieve energie en helderheid gebracht dat het een plezier is om ze te lezen.  En als je net aan besparen begint, en nog nooit over budgettips gehoord hebt, dan is dit boekje een goudmijn!

De rechttoe-rechtaan tips zetten alles netjes op een rijtje in de vorm van "recepten," en Van Wesenbeeck bespreekt ze met zoveel schwung dat ik er zowaar zin van kreeg om eindelijk mijn administratie eens uit te spitten! 
Ik ben geen totale chaoot - ik sorteer heus nog wel mijn electriciteitsrekeningen van mijn belastingspapieren -  maar alles stak nogal slordig in een kartonnen doos, elk jaartal door mekaar.
Dus heb ik gedaan zoals Sara het voorschrijft: een aantal (tweedehands) ordners aanschaffen, alles per thema groeperen, de onnodige zaken weggooien, etc, met als fijn gevolg dat al mijn saaie papieren nu netjes gesorteerd in geordende mappen op mijn bureau staan!
Het aangename is ook dat zij je aanmoedigt om jezelf te belonen bij elk besparings"werk"dat je doet.  Dat betekent bijvoorbeeld bij het administratiekuisen ervoor zorgen dat er een lekkere kop thee of een hapje klaarstaat, dat je een hoop minipauzes neemt, en als je dat wil ook een grotere beloning klaarlegt voor als het werk klaar is.  Dat werkt motiverend, en stimulerend!
Een fijn boek voor wie wil beginnen met consuminderen, en voor wie een heldere en praktische uitleg apprecieert.  
Na mijn positieve ervaring met het opruimen van de administratie ben ik alvast enthousiast om ook haar andere boek, "Het slimme organizing boek," te gaan opzoeken.  Wel in de bib...  Ik blijf namelijk een doorwinterde zuinigaard!  

Geen opmerkingen: